Hazánk egyik legnépszerűbb kerékpáros célpontja Tiszafüred és a Tisza-tó térsége, de merre tovább?

Az elmúlt években robbanásszerű növekedés figyelhető meg a Tisza-tónál regisztrált kerékpáros turisták számában. Mi áll a népszerűség-növekedés hátterében? Milyen helyet foglal el Tiszafüred és a Tisza-tó a hazai kerékpáros turizmusban? Merre tovább? Hódi György, idegenforgalmi és térségfejlesztési szakértőt kérdeztük.

Az elmúlt időszakban minden korábbinál nagyobb népszerűségnek örvend a kerékpározás és az aktív kikapcsolódás, ez minek köszönhető?

A rövid válaszom erre, hogy sokkal tudatosabbak, igényesebbek lettünk az egészséges életmód terén. Bővebben kifejtve azonban látnunk kell, hogy számos egyéb tényező is közrejátszik abban, hogy ma itt tartunk.

Az egészséges életmód iránti érdeklődés folyamatosan jelen van, azonban hol kevésbé hol intenzívebben jelenik meg egy-egy társadalom időtérképén. Hazánkban sokat lendített a belföldi és külföldi idegenforgalmon, hogy önálló szakmai szervezeti egységeket kapott a turizmus (MT Zrt. Aktív Magyarország…). A Széchenyi Pihenő kártya program 2011-től szintén új dimenziókat nyitott a belföldi turizmus irányába, és ez máig töretlen. 

A kerékpározási szokásokat számos szempont befolyásolja. Hatással van rá a gazdasági környezet minden rezdülése, hiszen recesszióban a kerékpáros közlekedés takarékos alternatívaként működik, míg fellendüléskor a társadalom igénye az egészséges életmód, az aktív kikapcsolódás felé tolódik, azaz már nem kényszerből kerékpározunk, hanem mert jólesik. A közelmúlt pandémiás időszakában hatalmas ugrás történt ezen a téren is, hiszen a kényszerű bezártságból való kiszabadulás egyik legkedveltebb formája lett a természetben folytatott sport tevékenység. Az emberek az egész világon tömegesen kezdtek el futócipőket, vízi sportszereket és kerékpárokat vásárolni! 

Visszakanyarodva a kerékpározáshoz, egy el nem hanyagolható feltétel is közrejátszott a népszerűség növekedéséhez, mégpedig a kerékpárutak fejlesztése.

Ebben milyen szerepet tölt be Tiszafüred és a Tisza-tó térsége?

Nyolc év alatt a szemem láttára fejlődött kiemelt turisztikai desztinációvá a Tisza-tó. Fantasztikus élmény volt testközelből látni, és szerepet vállalni benne. Azzal kezdeném, hogy eleve meseszép környezetről beszélünk, egy természet alkotta paradicsomról. Jövőre lesz 50 éves a Tisza-tó, ami geológiai szempontból még gyermeki kornak sem nevezhető. A helyiek vendég- és természetszeretete nélkül soha nem kerülhetett volna az idegenforgalom, az aktív turizmus figyelmének fókuszába ez a terület. 

Tiszafüred a Tisza-tó Fővárosa, és ennek a „tisztségének” megfelelve példát tud mutatni a többi tó körüli településnek, hogy együttes erővel mire lehetnek képesek a jövőben. A város dinamikusan fejlődik, és teszi ezt úgy, hogy mindeközben kiemelt figyelmet fordít a környezetére, a természetvédelemre és az aktív kikapcsolódás biztosítására mind a helyi lakosság, mind az idelátogatók számára. 

A kistérség kerékpáros központja is egyértelműen Tiszafüred. Az EuroVelo11 nemzetközi hálózat Tiszafüreden, a Tisza-tavi Kerékpáros Centrumnál csatlakozik be a tó körüli 64 km-es kerékpárútba. Ez az ország egyik legbiztonságosabb, közutakat nem keresztező, családok és gyermekek számára is könnyen teljesíthető útvonala. A 2021-ben átadott Tiszafüred és Poroszló közötti szakasz tette teljessé a tókerülést, melynek hídjai mára kedvelt témái a kerékpáros turisták által megosztott fotóknak. 2021-ben az Év Kerékpárútjának választották a Tisza-tavat, és ez mindent elmond arról, milyen is itt pedálozni.

Hol helyezkedik el az országos mezőnyben Tiszafüred?

Sokáig és sokan küzdöttünk azért, hogy felkerülhessen a hazai turisztikai térképre a kistérség. A népszerűsége töretlenül emelkedik és fantasztikus statisztikai számokat produkál az aktív turizmus, és azon belül is a kerékpáros turizmus terén. Amennyiben hazánk nagy tavai körül elhelyezett kerékpáros mérőpontokat elemezzük, akkor a számadatok alapján a legtöbben a Tisza-tavat kerülték meg! A tavak településeinek összehasonlításában a 3. helyen áll Tiszafüred, két Balatonit követve. Országos tekintetben sincs szégyenkezni valónk, hiszen itt is a TOP 5-ben szerepel a Tisza-tó. Természetesen nehéz ilyen összehasonlításokból valós következtetéseket levonni, hiszen az adott területek népsűrűsége, turisztikai fejlettsége, a kerékpárutak hossza, és terepviszonyai mind-mind befolyásolják az eredményeket. 

Büszkék vagyunk az eredményeinkre, de itt nem szabad megállni, hiszen a szokások, igények folyamatosan változnak, és mi szeretnénk ezekkel lépést tartani, esetenként diktálni azokat.

Sok tervezésre, beruházásra volt szükség mindehhez. Honnan indultunk?

Ahogy azt már említettem a tó 50 éves lesz jövőre, de a kistérség történelme, azon belül is Tiszafüredé az államalapításig, sőt ie. 4500-4400-ig is visszavezethető. Magyarul ez a gazdag hagyományokkal rendelkező, de turisztikailag nem pozícionált település fantasztikus ütemben kezdte meg felzárkózását a kiemelt desztinációk sorába, és mára már meghatározó célponttá vált.

A tó 1999-ben a Hortobágyi Nemzeti Parkhoz került, és az UNESCO világörökség részévé vált. Ez a természet alkotta paradicsom azonnal meghódította az aktív szabadidősport szerelmeseit, de ekkor még csak szájhagyomány útján terjedt a híre.

Amikor a gátkorona szilárd burkolatot kapott, akkor indult meg igazán a kerékpárturizmus a térségben. Az igazi áttörést a 2015-ben Tiszafüreden kapuit megnyitó Tisza-tavi Kerékpáros Centrum hozta el, mely máig az ország legnagyobb, kimondottan kerékpárosoknak tervezett létesítménye. Az exponenciálisan növekvő idegenforgalom nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a hiányzó kerékpárút szakasz Tiszafüred és Poroszló között megépülhessen. Mára a Tisza-tónál éves szinten 100.000 fős nagyságrendben beszélhetünk kerékpár turizmusról, melynek fő bázisa Tiszafüred fiatalos szemléletű, sportos városa. 

A helyi fiatalság körében végzett reprezentatív felmérésünk eredményei közül kiemelhető, hogy mennyire szeretnek itt élni, mennyire vágyják a természetközeli élményeket, a sportot, és hogy kiemelten fontosnak tartják a környezetük tisztán tartását és védelmét az itt élő fiatalok. Akik ide látogatnak, testközelből megtapasztalhatják milyen kedvesek és vendégszeretőek a helyiek. 

Természetesen nem csak a kerékpározás vonzza a turistákat. Ki kell emeljem a sporthorgászatot, az evezős sportokat valamint a vadászati lehetőségeket is, melyek újabb százezreket vonzanak a térségbe.  Elmondható, hogy kora tavasztól késő őszig fokozott az érdeklődés a Tisza-tó iránt, és télen is akadnak bőven fantasztikus programlehetőségek. 

Hol tart most a Tisza-tó kerékpáros turizmusa, és milyen lehetőségek, milyen út áll előtte?

Ahogy az a megosztott statisztikákból is jól látszik, a kistérség kerékpáros turizmusa az ország élmezőnyében van. Természetesen mindig van mit fejleszteni, és optimalizálni. 

A kerékpáros turizmus terén a legnagyobb gyengeségünknek, a célirányosan kerékpárosokra fókuszáló, tó körüli szolgáltatások alacsony számát és színvonalát látom.

Aki nekiindul egy egésznapos tókerülésnek, annak szüksége van szakaszonként folyadékpótlásra, étkezésre, pihenésre, mosdókra, szervizállomásra… Ezek a szolgáltatói pontok akkor a leghatékonyabbak, ha párosulnak valamilyen attrakcióval, plusz élménnyel, hogy ne csak a környezet és a sportteljesítmény maradjon meg a látogatók emlékeiben. Vannak már a tó körül új és modern szolgáltató pontok, de a számuk kevés, és az eloszlásuk nem ideális. A másik fejlesztendő terület a különböző szintű és minőségű szállások száma, mivel jelenleg a kistérség rendkívül alulágyazott. Az idei évben is emelkedés volt tapasztalható a szállások kihasználtsága terén, de sokakat visszatart, hogy a szezonra már kora tavasszal elfogynak a kapacitások, szinte mindenhol teltház van. A számos rangos sport-, zenei-, és kulturális fesztivál nagy tömegeket vonz, amihez a jelenlegi infrastruktúra esetenként már kevésnek bizonyul.

A közeljövőben megvalósuló fejlesztések főleg ezekre a területekre fókuszálnak, de folyamatban van egészéves (beltéri) attrakciók fejlesztése is, hogy rossz idő esetén, illetve szezonon kívül is tudjunk élményt biztosítani a turistáknak. Bizakodva tekinthetünk előre, mert a cél adott, a szándék is megvan, és mi azon fogunk továbbra is dolgozni, hogy a következő években minél több megvalósulhasson ezekből. 

Forrás: alföldhír.hu

Képek: Ujvári László /ALF/ÚN; Bekecs Sándor /ALF

Ábra: (forrás: VELOCLASS, 2022.okt.17. mérőpontok átlagolt adatai tavanként)

Facebook